Com ja és habitual, per aquesta nova temporada 2025-2026 actualitzem del nostre diccionari, el Leximots!

Si aneu seguint la tendència de l’IEC, que convida a la recerca del “neologisme de l’any” i les noves paraules del Termcat que va adquirint el GDLC, és normal entendre que cal fer canvis al Leximots any rere any. Perquè, mal que els pesi a alguns, el català és una llengua viva, que necessita actualitzar-se regularment per explicar la realitat que ens envolta. Això sí, només a l’inici de la temporada, evitant atabalar als jugadors (per exemple, que una paraula no sigui vàlida en un campionat, i en el següent, sí). Per aquest motiu, només ho fem aprofitant l’aturada de l’estiu.

Òbviament, també aprofitem per buscar si hi ha alguna pífia i corregir-la. Agraïm que els jugadors habituals, que consulten sovint el Leximots, ens avisin si s’adonen d’alguna errada.

leximots 2025-2026

Les novetats de la temporada

Per aquesta temporada no hi ha gaires paraules destacades, però us fem un petit tastet de les que potser siguin més interessants o conegudes…

  • Paraules curtes, que sempre poden resoldre alguna unió al tauler o ajuden a eliminar fitxes molestes: bamp (modalitat d’esquí artístic i acrobàtic), grit o noni (fruit comestible del nonier).
  • Hi ha alguns mots que utilitzem sovint i que, fins ara, no trobàvem als diccionaris normatius, com ara: citronel·la, bròcoli, coulant… i verbs com surfejar o mediar.
  • Inevitablement, hi ha paraules estrangeres que, a força de tornar-se més comunes, també entren als diccionaris: panettone i pandoro, aiurveda (sistema de medicina natural d’origen indi), sèxting, muffin, xurrasco, pannacotta
  • També apareixen nous conceptes que no poden quedar fora del nostre vocabulari, com ara: criptomoneda, edumàtica, micromecenatge, microplàstic, tíquer, allotjador (empresa que ofereix un servei d’allotjament; ep, només en masculí!)

Teniu les llistes de 2, 3 i 4 fitxes actualitzades a la secció de Materials.

Detall important: si teniu l’app baixada (Android o iOs) i no veieu reflectits aquests canvis, millor si la desinstal·leu i la torneu a baixar.

I respecte al Catamots, l’actualització es fa a part, així que potser triga una mica a tenir els canvis fets.

Us donem la benvinguda a la temporada 2025-2026 de la FISC!


0 comentaris

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.